Kuljetusliike Eelis Järvikylä Ky Suonenjoelta tilasi rahtilavan uuteen DAFiin. Projekti käynnistyi kuljetusyrittäjä Petri Järvikylän yhteydenotosta syksyllä 2012. Päällirakenteen suunnittelu aloitettiin käyttäjän tarpeiden kartoittamisella.

Auton käyttötarkoituksen mukaan sekä tilattu auto että valmistettu lava on valmistettu mahdollisimman matalaksi. Näin sisälastauskorkeus saatiin mahdollisimman suureksi.  Yhdistelmällä kuljetetaan pääasiassa talopaketteja sekä rakennustarvikkeita, joiden siirtämiseen tarvitaan nosturia.  Kattomekanismi on suunniteltu sivulle liukuvaksi, koska purkupaikat ovat usein ahtaita, eikä kattoa ole mahdollista nostaa ylös, jos purkupaikalla on esimerkiksi sähkölinjoja.  Vaatimuksena oli, että nosturilla purku voidaan tehdä molemmin puolin autoa kääntämättä.

Tilausvahvistukseen määriteltiin halutut ominaisuudet ja tämän jälkeen käytiin läpi komponenttien sijoittelu yhdessä asiakkaan kanssa. Alustan piirustukset saatiin maahantuojalta. Suunnittelussa käytetään Vertex 3D-ohjelmistoa, jolla laadittiin rakennepiirustukset.  Valmistuksen joustava toimintatapa tekee mahdolliseksi täsmentää yksityiskohtia parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Lava varustettiin Palfinger- kappaletavaranosturilla, joka sijoitettiin lavan takaosaan sisäpuolelle. Nosturi kiinnitettiin hydraulisesti liikkuvalle nosturitelineelle.  Kuorman voi lastata ja purkaa nosturin ollessa myös auton sisäpuolella. Oikealla sivulla on oviaukko, josta nosturin tukijalka voidaan ajaa ulos tai siirtää nosturi ulos lavan ulkopuolelle. Kaikki päällirakenteen liikkeet ohjataan Scanreco radio-ohjaimella. 3-osaiset takaovet taittuvat auton oikealle sivulle, joten vasen sivu jää täysin avoimeksi nosturin liikkeitä varten.

Sivulle_liukuva_katto_rahtilava_Jarvikyla_2Aukeavakattoinen_rahtilava_nosturilla_ Jarvikyla

Lattiamateriaaliksi valittiin 30 mm:n Koskifloor-filmivaneri ja lavan poikittaissuuntaan asennettiin tolppataskurivistö, joka mahdollistaa kuorman jakamisen eri osioihin. Tolpat on mahdollista sijoittaa 60 mm:n jaolla. Tolpat mahdollistavat seinien tuennan esimerkiksi raskaiden tiilikuormien ja hirsien kuljetuksessa. Kattopeitteessä on lukot, jotka avaamalla peitteeseen saadaan lisämittaa. Tällöin lavalla voidaan kuljettaa korkeampia kuljetuksia myös katon ollessa kiinni.

Ennen päällirakenteen luovutusta rakenteet testataan ja tehdään tarvittavat säädöt, jotta rakenteet toimivat halutulla tavalla. Hoidamme mahdollisen katsastuksen ennen päällirakenteen luovutusta, asiakkaan toiveesta riippuen.  Luovutuksessa asiakkaalle annetaan käyttöopastus sekä mahdolliset ohjeet ja dokumentit kuten huoltokirja.

Rahtilava sivulle liukuvalla katolla valmistui ajoon tammikuussa 2013. Käyttökokemusten perusteella Petri Järvikylä on ollut tyytyväinen toteutettuun päällirakenneratkaisuun. ”Metallipaja Niemisellä  toiminta on joustavampaa verrattuna isompiin yrityksiin”, Petri Järvikylä kertoo.  Järvikylälle rahtilava oli kolmas Metallipaja Niemisen toteuttama päällirakenne. Aiemmin on siirretty vanha lava uuden auton päälle ja valmistettu perävaunun nousukapellit.

Videolla Petri Järvikylä ohjaa sivulle liukuvan katon ja Palfinger-nosturin liikkeitä radio-ohjaimilla.